ترکیه
واقعا تفریحی
همه چیز از همه جا فقط برای اقایون
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید

پيوندها
ردیاب جی پی اس ماشین
ارم زوتی z300
جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان واقعا تفریحی و آدرس m2m3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 168
بازدید کل : 52121
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نويسندگان
مهدی

آرشيو وبلاگ
فروردين 1392


 
12 فروردين 1392برچسب:, :: 7:54 :: نويسنده : مهدی

سفر به ترکیه

5/06/88 سفر به ترکیه را آغاز کردم سفری که ازبه یادماندنی ترین سفرهایم بود و از مهمان نوازی مردم ترکیه بسیار لذت بردم.مقصد ما شهر  تاریخی کوش آداسی و زیباترین شهر جهان استانبول بود:

 

کوش آداسی-

 

در 71 كيلومتري شهرستان مركزي استان آيدين قرار داشته و در نوار ساحلي منطقه اژه واقع گرديده است. اين شهرستان كه از شمال باسلجوق و پاموجاك و از جنوب با شبه جزيره ديلك همسايه است در كانون مراكز مهم گردشگري از جمله ازمير ، افس ، مريم آنا ، ميلت ، ديديم ، پاموك كاله ، مارماريس و بودروم قرار دارد . بندر كوش آداسي بعلت نزديكي با جزيره يوناني ساموس ، براي گردشگراني كه به تركيه مسافرت مي كنند در واقع درب دوم مهم دريايي به شمار مي رود.

اقامت ما در این چند روز بسیار لذت بخش بودزیرا ترکها واقعا مهمان نوازند و در پذیرایی از مهمانها سنگ تمام می گذارند درکوش آداسی خیال شما از لحاظ امنیت وغذاراحت باشه چون هر 3وعده غذا در هتل به طور مفصل با انواع و اقسام غذاهای ملل سرو می شودو به علت توریستی بودن این مکان امنیت کاملی حکم فرماست. و شما علاوه بر استفاده از ساحل زیبا و دریای آرامش بخش آنجا از فرهنگ وتمدن قدیم آنجا نیز لذت خواهید بردو این سفر باب طبع همه توریستها با هر سلیقه ای خواهد بود.

 

 

اولین بازدید ما از شهر تاریخی افس بود:

شهر اِفسوس یکی از شهرهای مهم تمدن روم باستان در آسیای صغیر می باشد. این شهر که در سواحل دریای اژه و کناره رود مندرس کوچک واقع شده امروزه به ترکی بنام اِفس خوانده می شود. آثار بجا مانده از این شهر از نظر تاریخی جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد. این شهر که هنوز ۲۰ درصد از آن کشف شده است، از جمله اماکن تاریخی است که بعد از کاخ توپکاپی و موزه آیاصوفیه در استانبول ،بیشترین بازدیدکننده را دارد.


از شهر باستانی افس، در ماههای تابستان روزانه حدود ۱٤ هزار نفر بازدید میکنند. درآمد حاصله از این بازدید نیز سالانه بیش از ۱۹ میلیون لیره می باشد.

قدمت شهر تاریخی افسوس به 6000 سال پیش از میلاد مسیح (ع) می‌رسد و تا به‌حال بناهای تاریخی و اشیای باستانی فراوانی از دوره‌های مختلف حیات انسان از جمله دوره نوسنگی در آن کشف شده‌اند.

در میان آثار باستانی بجا مانده در این شهر بنای یک کتابخانه به چشم می خورد. این کتابخانه که در حدود سال ۱۲۵ میلادی توسط ژولیوس آکویلا سلسوس به یادبود پدرش ساخته شده است به نام کتابخانه سلسوس معروف شده است. این کتابخانه جزء معدود بناهای اختصاص داده شده برای کتابخانه است که تاکنون تقریباً سالم باقی مانده است. این کتابخانه که جزو اولین کتابخانه های عمومی است که در آسیای صغیر براساس فرهنگ روم باستان ساخته شده مورد توجه بسیاری از پژوهشگران واقع شده است. از نقاط دیدنی دیگر آن می توان به توالت های عمومی که کاملا سبک توالتهای فرهنگی امروز است و ساختمانهای شهرداری و سنا و تاتر این شهر نام برد.

بعد از این بازدید به مکانی رفتیم که گفته می شد خانه حضرت مریم بوده و ایشان چند سال آخر عمر را در این مکان سر می کرده اند خانه ای به غایت ساده و کوچک که با تصاویری از ایشان تزیین شده بود در جلوی خانه نیز آبنمایی ساخته شده بود به نام چشمه آرزوها که آب آن از چشمه های اطراف تامین میشد و در نزدیکی آن مکان آرزوهابود که هر کسی هر آرزویی داشت بر روی برگه ای می نوشت و به این مکان آویزان می کرد شایر بر آورده شود؟!(معلومه خرافات همه جا رایج است  مثل چشم زخم که در تمامی مغازه ها و مکان های تاریخی و جدید ترکیه پیدا می شد..).

سومین مکان  نیز که در واقع یکی از عجایب هفتگانه قدیم بود معبد آرتمیس بود که در اصل چیزی از آن باقی نمانده بود چون این معبد طی قرن ها ابتدا به کنیسه یهودی ها بعد به کلیسای مسیحیان و در نهایت به مسجدمسلمانان تبدیل شده بود.

 

شب نیز به کاروانسرایی که توسط پادشاه عثمانی ( اکوز محمد پاشا ) بنا شده است رفتیم واز  ترانه ها و موسیقی ها و رقص های سنتی ترکیه لذت بردیم.

استانبول-

 بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. استانبول به عنوان سومین مرکز بزرگ توریسم جهان محسوب می‌گردد. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد.

هتل ما هتلی 4*و در نزدیکی میدان تقسیم که مرکز استانبول و مهمترین میدان استانبول است واقع شده بود، توصیه می کنم هنگام سفر به استانبول حتما هتلی در نزدیکی این میدان رزو کنید چون به همه مراکز دیدنی و خرید نزدیک است. شاید مهمترین خرید استانبول پارچه و پوشاک و البسه است. برای خرید پوشاک و پارچه بهترین نقطه خیابان استقلال ، خیابان جمهوریت و خیابان روملی است. خیابان استقلال از جمله معروف ترین خیابان های شهر استانبول است که یک سر آن به میدان تقسیم یا تکسیم می رسد . و ما اکثر خرید های خود را از این خیابان کردیم. هنچنین این خیابان دارای رستورانهای بسیار است که انواع کباب های ترک بخصوص کباب معروف آن به نام دونر کباب سرومی گردد.

در بدو ورود به استانبول چیزی که بیش از همه شما رامجذوب خود می کند آسمان آبی و هوای پاک است وبا وجودی که استانبول بیش از 10 میلیون نفر جمعیت داردبه دلیل استفاده مردم از انواع وسایل حمل ونقل همگانی کمتر ترافیک و شلوغی نظیر شهرهای پر جمعیت به چشم می خورد .همچنین پلهای معلق فراوان  بر روی دریای سیاه در سر تاسر شهر خودنمایی میکند  که شاید به همین دلیل استانبول عروس شهرهای جهان لقب گرفته و زیبایی این شهر که مخلوطی از تمدن و فرهنگ کهن و طبیعت زیبا و بکر است در کمتر شهری به چشم بخورد .ترکیب ساختمانهای قدیمی ، دریاو فضای سبز شهری معجونی از زیبایی را به شما تقدیم می کند که بی شک تا ابد یاد و خاطره آن در ذهن شماخواهد ماند. برای دیدن نقاط مختلف شهر سعی کنید از تاکسی های آنجا استفاده نکنید زیرا هم نرخ گرانی دارند و هم سر شما را کلاه می گذارند و به قول معروف کرایه را دولا پهناحساب می کنند.بهترین کار این است که سوار ترن های برقی آنجا شوید که نقشه و مسیر های آن در همه جا به شما عرضه می گردد.

مسجد ایا صوفیا و سلطان احمد

اولین بازدید ما از مسجد ایاصوفیا بود. ایاصوفیه که به زبان یونانی به معنای حکیم مقدس است ،از مهمترین بناهای مذهبی جهان برای ارتودکس ها است . به همین علت است که ایاصوفیا در زمره اولین مکان هایی قرار داردکه یونانیان هنگام ورود به استانبول از آن دیدن می کنند.

ایاصوفیا کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد. و بعد در قرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. برای بازسازی بنا دو معمار به نام‌های ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) ماموریت یافتند. بنا با کار ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد باشی تکمیل شد و به تاریخ ۲۷ آرالیک ۵۳۷ افتتاح شد. این کلیسا نخست کلیسای بزرگ نام‌ گرفت. پس از فتح استانبول، سلطان محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند. سلیمان اول دستور داد نقاشی‌ها و نگارگری‌های داخل ایاصوفیه را بپوشانند تا نماز جمعه در آنجا خوانده شود. سلیم دوم به معمار سنان دستور داد که ایاصوفیه را مرمت کند.در زمان مراد سوم، مناره و منبر و محراب به ساختمان ایاصوفیه افزوده شد. در زمان مراد چهارم، آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد؛ علاوه بر این لوحه‌هایی دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده بود. این لوحه‌ها در زمان سلطنت عبدالمجید با الواح مدوری که به خط ابراهیم افندی نوشته شده بود، جایگزین گردید. پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاترک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی مانده‌است. ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر می‌باشد که بوسیله ۴۰ پشت‌بند بزرگ و روی چهار ستون اصلی سوار شده‌است ،که حتما تحت تاثیر زیبایی آن قرار خواهید گرفت.

روبروی این مسجد، مسجد سلطان احمد واقع شده که یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است که در زمان امپراطوری عثمانی بنا شده است.

این مسجد به علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» نیز شهرت

دارد.

آب انبار سارنیک

در میدان جنب مسجد آب انباری قدیمی به نام سارنیک وجود دارد ، این آب انبار در دوره حکومت عثمانی ساخته شده  است و آب مصرفی شهر را تامین می کرده است از ورودی آن باید حدود بیست پله به زیر زمین بروی و اب انبار را ببینی  آب انبار دارای ستونهای فراوانی است که داخل آب قرار گرفته و کانالهای زیادی وجود دارد که داخل آنها پر از آب است  داخل آب هم ماهیانی وجود دارند  آب انبار به وسیله نورهای زرد رنگ روشن می شود که جلوه زیبایی به این بنای زیر زمینی می دهد در انتهای آن ستونی بزرگ قرار دارد که سر ستون مانند کله وارونه انسان ساخته شده است که بسیار زیباست.

کاخ توپکاپی

بازدید بعدی ما از قصر عظیم توپکاپی در نزدیکی مسجد ایا صوفیا بود که به علت عظمت کاخ بازدید ما 4 ساعت به طول انجامید. کاخ توپکاپی استانبول در محل اتصال تنگه بسفر و دریای مرمره و خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته است. این کاخ متعلق به قرن 15 تا 19 میلادی است و دوران امپراتوری عثمانی است. کاخ توپکاپی در سال 1453 توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده است.  خود سلطان محمد تا سال 1481 در آن زیسته است. این کاخ  در گذشته محل زندگی سلاطین و دولتمردان عثمانی بوده و دارای باغ بسیار باشکوهی است. در سمت راست کاخ درختان سرو قرار گرفته است و مطبخ های کاخ نیز در این سمت جای گرفته اند.( در بدوورودبه این کاخ کارناوالی از افرادی که لباسهای قدیمی ترکیه را پوشیده و سازهای سنتی ترکیه را می نوازنداز شما استقبال می کنند.) امروزه از این محل به عنوان نمایشگاهی از مجموعه های کریستال ، نقره و ظروف چینی که مربوط به دوره امپراتوری عثمانی است استفاده می شود. در قسمت چپ کاخ حرمسرا قرار دارد. در این بخش همسران و فرزندان سلاطین در انزوا زندگی می کرده اند. سومین بخش کاخ نیز شامل سالن اجتماعات ، کتابخانه احمد سوم ، نمایشگاهی از لوازم شخصی سلاطین و خانواده سلطنتی جواهرات بسیار مشهور و قیمتی و نیز مجموعه ای از دست نوشته ها می باشد. جالب است بدانید موزه کاخ توپکاپی با داشتن بیش از دویست هزار سند و هشتادوشش هزار کتاب و بیسن سالن مملو ای از شاهکارهای نفیس تاریخی یکی از بزرگ ترین موزه های جهان به شمار می رود. فاتح سلطان محمد پس از فتح استانبول در سال 1453 میلادی نخستین کاخ خود را در میدان بایزید که اکنون محل کنونی دانشگاه استانبول است و دومین کاخ خود را با عنوان سرای جدید با مساحت 82 هزار متر مربع در محل فعلی موزه توپکاپی سرای بنا کرد. این کاخ سال های سال محل اقامت سلاطین عثمانی بوده. این موزه سه حیاط اصلی دارد که از سه دروازه شامل باب همایون باب الاسلام و باب السعاده است. می توان داخل آن شد. در این موزه پوشاک سلاطین ، آثار ارزشمند متعلق به کاخ های سلطنتی از جمله تخت نادرشاه و تابلوهای نفیس نقاشی و جواهرات و مینیاتورهای ارزشمند از جمله شاهنامه فردوسی وجود دارد.
کاخ توپ کاپی همه روزها به استثنای سه شنبه جهت بازدید از گردشگران باز است.


مجمع الجزایر مرمره

 یکی از بیاد ماندنی ترین لحظات این سفر بازدید از مجمع الجزایر دریای مرمره می باشد. به این جزایرمجمع الجزایرپرنسس گفته میشود این جزایر 9 تا هستند که 4 مورد آن نظامی 1 مورد خصوصی و 4 مورد عمومی است. بزرگترین جزیره بیوک آدا  نام دارد:  بیوک در ترکی به معنی بزرگ و آدا به معنی جزیره است. طبیعتی بکر و دست نخورده است و هیچ وسیله نقلیه غیر از ماشین پلیس و آتش نشانی که آنها هم تنها در صورت ضرورت تردد میکنند در آن دیده نمیشود.رفت و آمد در آن بوسیله دوچرخه و با کالسکه های 2 اسبه که فایتر نامیده میشود و 4 نفر ظرفیت دارد انجام می گردد. سوار شدن بر این کالسکه ها در فضای آرام و ساکت و دیدن طبیعت زیبای ان شما را مسحور خود می کند.. 

.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: