سفر به گرجستان
واقعا تفریحی
همه چیز از همه جا فقط برای اقایون
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید

پيوندها
ردیاب جی پی اس ماشین
ارم زوتی z300
جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان واقعا تفریحی و آدرس m2m3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 170
بازدید کل : 52123
تعداد مطالب : 103
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نويسندگان
مهدی

آرشيو وبلاگ
فروردين 1392


 
12 فروردين 1392برچسب:, :: 7:54 :: نويسنده : مهدی

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

سفر به گرجستان:


خرداد ماه 1390 سفری 4 روزه به تفلیس داشتم که چکیده هایی از آن پیش روی شماست.

تفلیس:

شهر تفلیس پایتخت جمهوری گرجستان بوده و در حدود 1500 سال قدمت دارد تفلیس در هزاره چهارم تا سوم پیش از میلاد مسکونی شد. برای اولین بار در سالنامه‌های قرن چهارم میلادی از تفلیس به عنوان قلعه ـ شهر نام برده شده‌است. تفلیس به علت واقع شدن در محل تلاقی راههای مهم همیشه دارای اهمیت منطقه‌ای بوده و همین ویژگیها سبب گسترش و توسعه این شهر از دیرباز تاکنون شده‌است. تفلیس در گذشته‌های دور ابتدا در طول سواحل رودخانه رشد کرد. بعدها با افزایش جمعیت ساخت و ساز به دامنه‌ها و تپه‌ها و فلاتهای اطراف رودخانه کشیده شد که این فلاتها در شمال و شمال شرقی شهر واقع شده‌است. قسمتهای جنوب شرقی شهر از خیابانهای تنگ و خانه‌های قدیمی دو یا سه طبقه تشکیل شده که مجموعة قدیمی شهر تفلیس را تشکیل می‌دهد وجود پارک های بی نظیر و رودخانه متکواری که از وسط شهر تفلیس عبور می نماید و چشم انداز های کم نظیری در این شهر پدید آورده است . 5 دریاچه قابل شنا و قایق سواری در شهر تفلیس وجود دارد که یکی از آنها آْنقدر بزرگ است که گرجی ها آنرا دریا می نامند ، پارک آبی و از همه مهمتر مجسمه های هنری و زیبایی که شهر را تبدیل به موزه سر گشوده ای نموده اند . در گرجی این شهر تیفلیسی یا تهبیلیسی مشتق از واژه تپهیلی (به معنای گرم؛ منسوب به چشمه‌های آب گرم تفلیس) و در عربی تفلیس نامیده می‌شود. هوای تفلیس به سبب نسیمی که از کوهستانها در دره‌های اطراف می‌وزد همیشه پاکیزه‌است. متوسط درجه حرارت آن ۲ر۱۳است. در گرمترین ماه تابستان درجة حرارت به ۲ر۲۵ و در سردترین ماه زمستان به ۹ر۰- می‌رسد. از آذر تا اسفند (بین ۳۰ تا ۳۵ روز) دمای هوا به زیر صفر می‌رسد . متوسط سالانة بارندگی ۵۰۵ میلیمتر است که ۳۴ آن در ماههای گرم می‌بارد. حدود ۲۵ روز از فصل تابستان آن بسیار گرم است و دمای هوا تا ۳۰ بالا می‌رود

هتل ما در تفلیس هتل ایلیانی بود که درجه   سه بود برای اولین بار در طول سفرهایم بودکه هتل درجه سه انتخاب کردیم چون بر این باور بودیم که از هتل فقط در وقت خواب استفاده می شود و گشت و گذار در طول روز اجازه استفاده از هتل  را خواه ناخواه نمیدهد. ولی بیشترین عدم نارضایتی ما در طول سفر همین هتل بود.چون نه تنها هیچگونه امکاناتی از قبیل شامپو و دستمال کاغذی و ...... نداشت بلکه صدای غژغژ کف چوبی  و تخت و درب کمد روی اعصاب آدم راه می رفت.از صبحانه اش هم که نگو  و نپرس فقط کیک و چایی با قطعات میلیمتری بنیر و کره و مربا مانده گاهی که لطف می کردند چند تخم مرغ آب بز......؟! تازه بعد معلوم شد سفره صبحانه ایرانی ها از بقیه توریست ها جدا شده و سفره آنها مفصل تر است و حتی محل صبحانه خوری جداست......؟!!!!! من نمی دانم چرا شرکتهای توریستی ایران با این هتلهای درب و داغان قرارداد می بندند که اینقدر رفتارهای توهین آمیز و تحقیر کننده دارند؟؟؟؟؟ واقعا باید این هتل ها را از لیست حذف کرد چون بر خلاف تبلیغات اینترنتی و عکس های تحریف شده واقعا مزخرفترین هتل بود که در طول عمرم دیدم.
روز اول چون بعد از ظهر رسیدیم به جز خیابانهای اطراف جایی نداشتیم برویم برای همین به خیابان روستاولی رفتیم که از خیابانهای قدیم و فوق العاده زیبای شهر است. خیابان روستاولی که قبلا خیابان" گلوینی " نامیده شده است یکی از اصلیترین و مرکزیترین خیابانهای شهر تفلیس میباشد که به احترام شاعر بسیار معروف قرون وسطی گرجی یعنی " شوتا روستاولی " نامگذاری شده است . این خیابان 1.5 کیلومتری از میدان "تاویسوپلبا = آزادی " ( میدان لنین سابق )  شروع شده و  به مترو روستاولی و خیابان " کوستاوا " منتهی میشود. بسیاری از مراکز مهم دولتی و غیر دولتی در این خیابان مستقر هستند که از جمله آنها میتوان به پارلمان گرجستان ، اپرا و باله شهر تفلیس ، دادگاه عالی ، کلیسای کاشوتی ، موزه مردمی گرجستان، آکادمی تئاتر روستاولی و آکادمی علوم گرجستان اشاره کرد .

در این خیابان پارک زیبایی هم قرار دارد که همزمان با رسیدن ما به آنجا باران شدیدی بارید و هوا نسبتا سرد و خنک شد برای ما که مدتهای مدید از باران دور بودیم تغییر ناگهانی هوا از گرما به سرما به واسطه بارش ناگهانی باران جالب بود و کلی با این هوا حال کردیم .

روز بعدگشت شهری داشتیم که با بازدید از کلیسای بزرگ سامبا شروع شد کلیسای جالبی بود و در داخل کلیسا مراسم مذهبی در حال برگزاری بود که دیدنی بود. محوطه اطراف نیز بسیار زیبا و هوا مطبوع و بهاری بود بعداز مدتهای مدید داشتیم از آسمان آبی و هوای صاف و پاک لذت می بردیم چون تو شهر خودمان که فقط ریز گردها و غبار است وبس....

.

بازدید  بعدی از پل صلح، نارین قلعه و حمام های سولفور بود.

پل صلح یکی از نمادهای شهری جدید است که منظره شهر از روی این پل واقعا دیدنی است.

نارین قلعه که گرجی ها به آن ناری کالا (Narikala) می گویند و در زمان ساخت به نام گرجی شوریس تسیخه (Suris Tsikhe) مشهور بوده در سده 4 میلادی و احتمالا توسط ایرانی ها ساخته شده است. این مهم ترین پایگاه پدافندی شهر تفلیس در بالای تپه ای در تفلیس قدیم قرار دارد و در طول تاریخ فرمانروایان تفلیس را در خود جای داده است. فرمانروایان گرجی، ایرانی، ترک، عرب یا روس هر یک بخشی را به قلعه افزوده اند. شالوده اصلی برج ها و دیوار در سده 8 میلادی به فرمان امیران عرب ساخته شده است. در سال 1827 انفجاری بزرگ ناشی از انبار تجهیزات نظامی روسی، نارین قلعه و کلیسای سنت نیکلاس در داخل قلعه را ویران کرد اما در 1990 کلیسا بازسازی شد. بهترین راه رسیدن به نارین قلعه دنبال کردن خیابانی است که کلیسای جامع ارمنی سنت جورج در آن قرار دارد.. نارین قلعه جز آن که جاذبه دیدنی تاریخی باشد بهترین مکان برای دیدن چشم انداز شهر تفلیس است. پس از تماشای نارین قلعه از ورودی قلعه به جهت غرب مسیری وجود دارد که ما را به "کارتلیس ددا" یا مادر گرجستان می رساند. تندیسی 20 متری از آلومینیوم که تقریبا از هر جای تفلیس دیده می شود. این تندیس نشان دهنده ی زنی با شمشیری در یک دست و کاسه ای در دست دیگر است. کاسه برای پذیرایی از کسانی که با دوستی وارد گرجستان می شوند و شمشیر برای آن ها که با دشمنی می آیند.اسکندر بیک منشی در باره ی نارین قلعه آورده است: ارتفاع بروج قلعه به مثابه ای است که با فلک الافلاک دعوت محاذات می نماید و از هیچ طرف سلاطین آفاق را تسلط بر آن قلعه متصور نیست زیرا که از سه طرف آن کوه های بلند سر به فلک افراخته و یک طرف آب رودخانه کر می گذرد و بدین جهت مکانی که محل اقامت و نزول لشکر می تواند بود در حریم شهر و قلعه نیست

 

حمام هاي سولفور Sulfur baths : حمام هاي گوگردي در محله اي قرار دارند بنام آبانتوباني َAbanotubani كه بخشي از منطقه تفليس قديم است و در راه نارین قلعه.آب گرم اين حمامها مستقيمااز چشمه هاي آبگرم تامين مي شود.هزينه استفاده از حمامهاي عمومي از 2 لاري به بالا و هزينه استفاده از حمام نمره يا همان كابين اختصاصي از 15 تا 80 لاري براي يك ساعت مي باشد.هزينه ماساژ جداگانه است كه درصورت درخواست ماساژور در نظر گرفته مي باشد.ماساژ در اين حما مها بيشتر به شستن شباهت دارند. نوشيدني هاي مختلف نيز به قيمت معمول در اين حمام ها عرضه مي شوند

.

 روز بعد از شهر سنگی متسخا و موزه استالین دیدن کردیم در هنگام بازگشت از کلیسای جواری و خانه های اطراف آن که فوق العاده زیبا بود دیدن کردیم :

 

 

موزه استالين :

اين موزه در شهر گوري زادگاه استالين واقع شده است و شامل عكس ها مكاتبات و اسناد مربوط به آن دوران ، خانه زادگاه و زندگي تا مرگش و قطار مخصوص وي مي باشد . بازديد از اين موزه شما را با بخشي از تاريخ قرن بيستم آشنا مي كند. اين شهر داراي قلعه چشمه و كليساي قديمي مي باشد.

شهر سنگی متسخا:

این شهربزرگترین شهر سنگی دنیا با قدمت 3000 ساله می باشد این شهر در20 کیلومتری شمال شهر تفلیس واقع است جایی که دو رودخانه مهم ، پرآب و همیشه جاری گرجستان یعنی رود خانه کورا و آراگوی به یکدیگر می رسند. آثار تاریخی شهر متسخا به قرار زیر اند: صومعه جواری، کلیسای جامع سوتی تسخولی، بقایای دژآرمازتسیخه، بقایای " پل پامپی، صومعه سامتاورو، دژ بریس تسیخه، انستیتو ی باستانشناسی و باغ میخاییل مامولاشویلی

كليساي جواري:

اين كليساي بي همتا بر فراز تپه اي در نزديكي شهر متسختي واقع شده كه هم بخاطر قداستش و هم طبيعت بي نظيرش محل عقد اكثر عروس و داماد هاي گرجي مي باشد در اغلب مواقع هنگام گشت توريست ها با صحنه هاي زيبايي از جشن ازدواج آنها مواجه ميگردند.

 

آخرین روز به خرید از خیابانهای پکن و مرجان ايشويليگذشت. خیابان مرجای ایشولی بسیار زیبا بود و تمامی ساختمانها و خیابانها و حتی پارک آن به تازگی ساخته یا بازسازی شده بود خیابانهای روستاولی و مجان ایشویلی دارای نور پردازی فوق العاده ای در شب هستند که حتما باید از آنها دیدن کنید.


نکات:


1-    مردم گرجستان هنوز رسم مهمان نوازی را نمی دانند هر چند خوشرو هستند و کاری به کار کسی ندارند ولی هنوز بایستی چیز های بسیاری در مورد رسوم مهمان نوازی بدانند و جهت جذب توریست بایستی امکانات بیشتری را فراهم کنند.

- 2   غذاهای آنجا بسیار پر نمک و ادویه دار است بیشتر غذاها از گوشت تهیه شده که گوشت نسبتا سفتی است پس اگر مشکل فشار خون یاسوء هاضمه دارید کمتر از غذاهای آنجا استفاده و بیشتر به رستورانهای ایرانی یا فست فودها بروید. البته غذاهای محلی آنجا چون خینگالی،چاناخی و انواع چاتابوری ها را حتما بچشید. البته توجه داشته باشیدکه اگر چند نوع غذا سفارش دادید خودتان را با اولین غذاهایی که می آورند سیر نکنید چون گرجی ها غذاها را به ترتیب آماده شدن و جدا گانه بر سر سفره می آورندومعمولا غذاهای اصلی آخر سر سرو می گردد.

3-    لیدر تورها به علت ناواردی بسیاری از مکانها را نمی شناسند و یا توضیحات کاملی نمی دهند بهتر است از قبل لیست مکانهایی را که می خواهید بروید به همراه توضیحات تهیه واز روی نقشه خودتان به این مکانها سر بزنید یا آدرس مکان مورد نظررا توسط تور لیدرها به زبان خودشان بنویسیدو با تاکسی بروید.

4-    بیشتر مردم زبان انگلیسی را بلد نیستند وجهت مکالمه باید با زبان اشاره یا چند کلمه ساده با آنها ارتباط بر قرار کنید.

5-    اگر بار اولتان است که به گرجستان یا حتی جاهای ناشناخته مشابه که تازه شروع به جذب توریست کرده اندمی روید حتما هتل های 4 ستاره به بالا را رزروکنیدچون هتل های 3 ستاره آنجا از مسافرخانه های دره پیتی خودمان بد تر است؟!!

6-    امنیت در آنجا بسیار بالا است و از نظر برقراری نظم و امنیت پلیس گرجستان مقام سوم را در جهان دارد بنابر این هر موقع از شب که خواستید بیرون بروید می توانید در نهایت آرامش و در امنیت کامل به هر جایی که خواستید بروید.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: